خرید پیستون موتور تیبا و اطلاع از قیمت و نحوه خرید لوازم و قطعات یدکی تیبا از طریق تماس با مشاوران فروش این مجموعه فراهم شده است. پیستون در موتور تحت فشارهای شدیدی از جانب محفظه احتراق قرار می گیرد که این امر اهمیت توجه به جنس و کیفیت پیستون را نشان می دهد. شما هموطنان عزیز می توانید برای استعلام قیمت ها و آگاهی از شرایط فروش با همکاران ما در این مجموعه در تماس باشید.
موتور تیبا و عملکرد پیستون موتور تیبا
موتور تیبا و به طور کلی موتورهای چهار زمانه در هر چرخه چهار عمل مکش، تراکم، انفجار و تخلیه را انجام می دهند که در هر مرحله پیستون وظایفی دارد.
موقعیت و عملکرد پیستون در هر یک از این مراحل به صورت زیر است:
- مرحله مکش: پیستون از بالای سیلندر به پایین آمده و مخلوطی از سوخت و هوا را وارد سیلندر می کند.
- مرحله تراکم: پیستون با نیروی میل لنگ به بالای سیلندر برگشته و موجب تراکم سوخت و هوا می شود.
- مرحله انفجار: احتراق مخلوط متراکم سوخت و هوا و فشار ناشی از آن پیستون را از بالا به پایین می آورد.
- مرحله تخلیه: پیستون بالا آمده و در حالیکه سوپاپ دود باز است دودهای حاصل از احتراق را تخلیه می کند.
نکاتی درمورد نصب پیستون موتور تیبا
در موتور تیبا از میل سوپاپ SOHC استفاده می شود که در هر سیلندر دو سوپاپ ورودی و خروجی قرار می گیرد.
قطر سیلندر این موتور ۷۵٫۶ میلی متر و کورس پیستون ۸۳٫۷ میلی متر می باشد.
سایر مشخصات موتور تیبا در جدولی که در پایان این مبحث نمایش داده شده، آورده شده است.
در هنگام نصب پیستون بر روی موتور تیبا و مونتاژ آن بر روی سیلندر و شاتون بایستی مسائلی را مورد توجه قرار داد.
توجه به این موارد از آسیب به پیستون جلوگیری کرده و عمر و دوام پیستون را افزایش خواهد داد.
در ادامه به برخی نکاتی که هنگام مونتاژ قطعات روی پیستون بایستی مد نظر قرار گیرد اشاره خواهیم کرد:
- برای حرکت رفت و برگشتی مطلوب پیستون در سیلندر بایستی مقداری لقی بین پیستون و سیلندر وجود داشته باشد.
- میزان لقی معمولاً بر روی تاج پیستون حک می شود.
- قطر داخلی سیلندر از مجموع قطر پیستون و میزان لقی آن به دست می آید.
- بر روی پیستون نبایستی عملیات ماشینکاری انجام شده باشد.
- ماشینکاری پیستون موجب تغییر ابعاد و مشخصات پیستون شده و در عملکرد موتور اختلال ایجاد می کند.
- در هنگام مونتاژ مراقب باشید که پیستون نیفتند و به آن ضربه شدید وارد نشود.
- برای نصب قطعات مونتاژی، پیستون را به سه نظام یا گیره نبندید، این امر موجب تغییر شکل پیستون خواهد شد.
- قبل از مونتاژ گژن پین، سوراخ گژن پین پیستون را روغنکاری کنید.
- در هنگام مونتاژ شاتون از خارهای فنری دفرمه یا مستعمل استفاده نکنید.
پیستون موتور تیبا و عیب یابی موتور تیبا
در هنگام رانندگی با خودروی خود ممکن است صداهایی از قطعات داخلی موتور به گوش شما برسد.
در صورت بی توجهی به این صداها ممکن است خسارت جدی برای موتور شما به بار آید.
یکی از صداهایی که ممکن است از موتور شنیده شود صدای ضربه پیستون است.
این صدا بیشتر در وضعیت سردی موتور و افزایش دور آن رخ می دهد و با گرم شدن و انبساط پیستون از بین می رود.
علت این امر می تواند یکی از موارد زیر باشد:
- فرسودگی در پیستون و سیلندر
- لقی بیش از حد مجاز پیستون درون سیلندر
یکی دیگر از صداها، صدای ضربه گزن پین است که در وضعیت سردی موتور و دور آرام رخ می دهد که با تغییرات بار روی موتور تشدید می شود.
علت این امر می تواند لقی بیش از حد گزن پین در بوش یا پیستون موتور باشد.
جهت ثبت سفارش پیستون موتور تیبا و استعلام قیمت این محصول و سایر لوازم یدکی خودرو با همکاران ما در بخش فروش تماس حاصل نمایید.